Mexican cinema and migration: the lost steps in The gol - den dream from Quemada-Díez

Authors

  • Veronique Pugibet Universidad Sorbona

Abstract

The cinema that cultivates violence has adopted nowadays new forms, getting to dreadful extremes as can be seen in Mexican cinema. Quemada-Díez in his mix film genre La jaula de oro, offers a specific representation of a multi faceted violence, based on real migrants’ cases confronted to disasters of social and collective order with individual consequences, as the porosity of borderlines, criminal bands, betrayals, kidnappings, rapes. Victims of an initial symbolic violence (Bourdieu), they risk their own life to obtain what the State doesn’t provide them. We have analyzed how step by step the long initiatory odyssey of some four young migrants from Guatemala and Mexico towards the North, their “American Dream”, their golden dream, turns into a genuine nightmare because of so much violence.

Keywords:

migración de adolescentes latinoamericanos, violencia, cine mexicano, La Jaula de oro, viaje iniciático

Author Biography

Veronique Pugibet, Universidad Sorbona

Es miembro del CRIMIC (Centre de Recherches Interdisciplinaires sur les Mondes Ibériques, équipe d’accueil EA 2561, composante Arts visuels, Paris-Sorbonne) y del GRIMH (Groupe de Réflexion sur l’Image dans le Monde Hispanique). Es responsable del Máster MEEF (Máster Des Métiers de l'Enseignement, de l'Éducation et de la Formation) de la Academia de París. En el marco de sus investigaciones, trabaja en torno a las imágenes y representaciones del otro, presentes en los libros de texto y en los medios (representación del cuerpo hispánico y del género). Respecto de México ha orientado sus estudios hacia: imagen y poder, imagen y manipulación / seducción, imagen y violencia (el cine de M. Franco). Recientemente ha trabajado sobre el documental Morir de pie de Jacaranda Correa (México, 2011), « Morir de pie : du Che à Irina, le parcours d’une trans hors pair ».