Victims of necropower? The construction of the feminine body in the Mexican cinema about narco

Authors

  • Gabrielle Pannetier Leboeuf Universidad de Montréal - Université Paris-Sorbonne

Abstract

The present article aims to give hints on the ways by which the masculine power emanating from narcotraffic has an influence on the images of the feminine body in the Mexican feature film Miss Bala, directed by Gerardo Naranjo (2011). The example of the short-film El otro sueño americano, directed by Enrique Arroyo (2004), will also be presented in order to introduce the analysis of Miss Bala and show that the violence exercised on the feminine body in Naranjo’s movie is far from being an isolated case. This research will analyze how the woman’s body is presented in those films as a space of expression of the patriarchal necropolitical domination associated with the violence that emerges from narcotraffic. The paper will explore more specifically in which ways Naranjo’s movie limits the feminine character’s control over her own body and by doing so perpetuates certain archetypical gender representations despite its aspiration to denounce the abuses suffered by women. However, the essay will also underline that certain acts of resistance undertaken by the protagonists of both films can reveal strategies that, although unsuccessful, do present the existence of an agency for the feminine characters.

Keywords:

necropoder, narcotráfico, cuerpo femenino, agencia, cine mexicano

Author Biography

Gabrielle Pannetier Leboeuf, Universidad de Montréal - Université Paris-Sorbonne

Gabrielle Pannetier Leboeuf, premiada de una Beca de Estudios Superiores de Canadá Joseph-Armand-Bombardier (BESC-CRSH), está haciendo su doctorado en estudios hispánicos en cotutela entre la Universidad de Montreal y Paris-Sorbonne (Paris IV). Es también encargada de curso para el programa de estudios latinoamericanos en el departamento de literaturas y de lenguas del mundo de la Universidad de Montreal, y auxiliar de investigación en un proyecto sobre el teatro de evangelización y el encuentro de las culturas ibérica y japonesa en el siglo XVI. Se especializa en cine hispanoamericano y en estudios culturales y de género, y sus intereses de investigación son principalmente la violencia hecha a la mujer en el narcocine mexicano y, más ampliamente, la narcocultura, la biopolítica y la necropolítica. También ha estudiado la despolitización y la resemantización de los íconos culturales en un contexto de globalización.