Mockumentary and TV series. An analytical approach to the genre and its trends in Uruguayan TV fiction

Authors

  • Rosario Sánchez-Vilela Universidad Católica del Uruguay

Abstract

This article presents an advance of an ongoing work whose purpose is the study of television genres, in particular the relationships between fiction and nonfiction. The objective is to study the mockumentary as a genre and its manifestations in Uruguayan television fiction. For this, the perspective of genre theory and conceptual categories will be defined to address the mockcumentary and its manifestation in television series. The aim is to arrive at the delimitation of the identity of the genre and, based on it, I propose to analyze the different forms of articulation between the fictional and the documentary in Uruguayan realizations of the last five years.

Keywords:

genre, pacto comunicativo, mockumentary, ficción televisiva uruguaya

References

Allen, R. C. (1992). Channels of Discourse, Reassembled. Chapel Hill: The University of North Carolina Press.
Aristóteles. (1948). Poética. Buenos Aires: Espasa Calpe .
Armagno, G., Bessonart, M. (Guionistas) Armagno, G. (Director). (2015). En FinoliFinoli (Productora). Uruguay desconocido, Uruguay, Canal M.
Armagno, G., Bessonart, M., Conti, B. (Guionistas) Armagno, G. (Director). (2014). En FinoliFinoli (Productora). Escuela de canotaje, Uruguay, Canal M

Barthes, R. ( 1982). La cámara Lúcida. Barcelona: Ed. Gili

Corner, J. (1997). “Géneros televisivos y recepción”, en Dayan, D. En busca del público. Barcelona:Gedisa.
De la Torre, T (2016) Historia de las series, Barcelona, Roca Editorial.
Eco, U. (1979). The role of the reader. Bloomington: Indiana University Press.
Eco, U. (1986). La estrategia de la ilusión. Barcelona: Lumen.
Feuer, J. (1992). «Genre Study and Television » en Allen, R. C. (1992). Channels of Discourse. Reassembled, Chapel Hill: The University of North Carolina Press.
Ganz, M., Lappado, R. (Guionistas y Directores). (2012). En Negro Jefe y Buen Cine (Productoras), REC. Una serie casera, Uruguay, TNU.
Ganz, M., Lappado, R. (Guionistas y Directores). (2017). En Negro Jefe y Nadador Cine (Productoras), El mundo de los videos, Uruguay, Tevé Ciudad.

Genette, G. (1986). Théorie des genres. París: Seuil.
Hendler, D. (Guionista y Director). (2016). En Cordon Films de Uruguay, LaVaca de Argentina (Productores), Guía 19172, Uruguay, TNU y Tevé Ciudad.
Iser, W. (1987). El acto de leer. Madrid: Taurus.
Lagos, L., Blanco, E., Rinderknecht, A., Jones, W. (Guionistas) y Lagos, L. (Director). (2015). En Donagaray, F. y Los informates (Productores), Paleodetectives, Uruguay, TNU.
López, M. ( 2016). El falso documental: evolución, estructura y argumentos del fake. Barcelona: Editora UOC.

Mittell, J. (2004). Genre and Television: from cop shows to cartoons in American Culture. Nueva York: Routledge.
Navarro, E., Chiappara, P., De Esteban, D. (Guionistas) y Quirici, E., Rodriguez, H.(Directores) (2016). En Aceituna Films (Productora), Rotos y descosidos, Uruguay, TNU y Tevé Ciudad.
Nichols, Bill (1997), La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona. Paidós.
Nichols, Bill (2013), Introducción al documental. México, Universidad Nacional autónoma de México.
Orozco, G. (coord.) (2015) TvMorfosis 4 Televisión Everywhere, México, Tintable.
Orozco, G. (coord.) (2017). TvMorfosis 6. Gestión y consumo de contenidos digitales. Nuevos modelos, México, Tintable.
Orozco, G. & Vassalo, I. (coord.) (2016) Reinvención de géneros y formatos de la ficción televisiva, Anuario OBITEL 2016, Porto Alegre, Ed. Sulina.
Plantinga, Carl R.(2014) Retórica y representación en el cine de no ficción. México, Universidad Nacional Autónoma de México,México.
Sánchez Vilela, R. (2017). «Uruguay. Ficción nacional con fondos públicos: ¿puerto de salida o refugio? » en Vassalo y Orozco (coord.), Una década de ficción televisiva en Iberoamérica. Análisis de 10 años de Obitel (2007-2016), Porto Alegre, Ed. Sulina.
Sánchez Vilela, R.. (2016). “Uruguay. La invasión turca: transformaciones en la pantalla y en la audiencia” en Vassalo y Orozco (coord.), (Re)invención de géneros y formatos de la ficción televisiva.Brasil: Ed. Sulina.
Schaeffer, J.M. (1986). “Du texte au genre”, en Genette, G., Théorie des genres. Seuil, París.
Todorov, T. (1996). Los géneros del discurso. Venezuela:Monte Àvila.
Verón, E. (1985). “El análisis del ‘contrato de lectura’, un nuevo método para los estudios de posicionamiento de los soportes de los media”, en Les Medias: Experiences, recherches actuelles, aplications, París, IREP.
Wallace, R. (2018). Mockumentary Comedy. Performing Authenticity. Londres: Palgrave Macmillan.
Williams, R. (1974). Television Technology and Cultural Form. Londres, Fontana, 1974.