Discussions, workshops and editatonas: feminist technopolitics and networked learning in Mexico

Authors

Abstract

The purpose of this article is to analyze the complexity of learning networks that emerge during the process of technological appropriation promoted by feminist collectives in Mexico. The analytical approach considers the concepts of digital appropriation and networked learning from a techno-political perspective, as a networked processes and social practices. For this reason, the body of research, namely the posters of events disseminated and occurred over more than two years, was registered as a relational database of topics and modalities finally analyzed in a hybrid construction composed by a Social Network Analysis (SNA) and a semantic networks outlook. Successfully, the major findings took shape as a rich ecosystem between reflection, appropriation and influence with discussions, workshops and editatonas as key modalities. Additionally, a network of centralities was revealed as a configuration of uses that acknowledges women’s agency, socializations that arise from dialogic activities, and significances oriented towards active participation in social practices enabled by ICT.

Keywords:

Technological appropriation, networked learning, technopolitics, cyberfeminism, ICT, Social Network Analysis

Author Biographies

Claudia Pedraza, Universidad La Salle Ciudad de México

Doctora en Ciencias Políticas y Sociales. Maestra en Comunicación por la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la UNAM. Especialista en temas de género, medios de comunicación, deporte y tecnologías. Actualmente, es Investigadora Docente de la Universidad La Salle CdMX y profesora de la Maestría en Comunicación Digital de la Universidad Latina. Trabajó como Jefa de Departamento de Monitoreo de la Dirección General de Análisis y Contenidos de Medios Audiovisuales del Instituto Federal de Telecomunicaciones. Forma parte de la Colectiva Tequio Violeta, con proyectos de educación mediática e informacional con perspectiva de género.

César Rodríguez, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Cuajimalpa

Profesor Investigador en la Universidad Autónoma Metropolitana, unidad Cuajimalpa, de la Ciudad de México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores como Candidato a Investigador Nacional. Doctor en Ciencias Políticas y Sociales de la UNAM e Investigador de Posgrado Visitante en la Universidad de California en Los Ángeles (2013-2014). Con estancia posdoctoral en el Doctorado en Comunicación de la Universidad Iberoamericana (2016). Ha impartido clases en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la UNAM, el Posgrado en Comunicación de la Universidad Iberoamericana y en la UAM Cuajimalpa. Sus líneas de investigación son Comunicación Política, Cultura Digital y Opinión Pública, Tecnopolítica y Activismo Digital, Cibermedios, Análisis de Redes Sociales, Métodos Digitales y Datos Masivos, Internet y Democracia.

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