Appropriation of audiovisual production in Chilean college students’ creative writing and their representation of family

Authors

  • Juan Carlos Carrillo Universidad Panamericana
  • Beatriz Feijoo Universidad Internacional de La Rioja

Abstract

This study is based upon an undergraduate course taught at the School of Journalism at the Universidad de los Andes in Chile (2018). In order to write from scratch a story over the semester, the fifty students enrolled in the Creative Writing class developed collectively fiction novels. Although there were no previous prompts regarding the content, all the stories represented the family whether in a central or a secondary role. Relying on the nine novels produced, this article analyzes the family representations in the fictional stories of college students. Fictional audiovisual material appears as very influential in the corpus analyzed. After conducting a content analysis on the stories, the results show that all writings reinforce the role of the family as a desirable environment for the individuals’ well-being, regardless of the topic or frame of each novel.

Keywords:

family representation, fiction, youth, narrative, referents

References

Amigo, B., Bravo, M. C., & Osorio, F. (2014). Telenovela, recepción y debate social. Cuadernos.info, (35), 135-145.

Berger, A. (1998). Media research techniques (2nd ed.). Thousand Oaks, London: SAGE.

Chicharro Merayo, M. (2009): Familia y televisión: algunas representaciones de la familia española en la pequeña pantalla. Doxa Comunicación, 8 (1), pp. 145-162.

Consejo Nacional de Educación. (2019). Tendencias de matrícula de pregrado Educación Superior. Matrícula 2019. Disponible en: https://www.cned.cl/sites/default/files/ppt_tendenciasindices2019.pdf

Denzin, N. & Lincoln, Y. (2005). The SAGE handbook of qualitative research (3rd ed) Thousand Oaks, London: SAGE.

Esterberg, K. (2002). Qualitative methods in social research. Boston: McGraw-Hill.

Fuenzalida, V. (1996). La apropiación educativa de la telenovela. Diálogos de la Comunicación, 44, 91-104.

Furstenberg, F. (2003): El cambio familiar estadounidense en el último tercio del Siglo XX, en VVAA: Nuevas formas de familia. Perspectivas nacionales e internacionales. Montevideo: Unicef-Udelar.

Giddens, A. (2003). Un mundo desbocado. Los efectos de la globalización en nuestras vidas. Madrid: Taurus.

González V. & Herrera J. (10 marzo 2020). Admisión 2020: Aumentan los jóvenes que disputan cupos en las universidades privadas. El Mercurio. Recuperado de https://www.uandes.cl/wp-content/uploads/2020/03/Admision-El-Mercurio-scaled.jpg

Guerrero-Pico, M., & Scolari, C. (2016). Narrativas transmedia y contenidos generados por los usuarios: el caso de los crossovers. Cuadernos.info, (38), 183-200. https://doi.org/10.7764/cdi.38.760

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill/Interamericana Editores.

Herrera, F. & Teitelboim, B. (2010). La mirada de los chilenos a la familia. En: Universidad Diego Portales. Encuesta Nacional UDP. Santiago, pp. 121-135.

Inglehart, R. (1997). Modernization and postmodernization: Cultural, economic, and political change in 43 societies. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.

INJUV (2018). IX Encuesta Nacional de Juventud. Santiago, Chile: Instituto Nacional de la Juventud.

Lacalle Ch. & Hidalgo-Marí T. (2016). La evolución de la familia en la ficción televisiva española. Revista Latina de Comunicación Social, 71, pp. 470 a 483 http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1105/25es.html. DOI: 10.4185/RLCS-2016-1105.

Laval, E. (27 junio 2019). Educación Superior en Chile según el perfil de sus estudiantes. Recuperado de https://observablehq.com/@elaval/universidades-chilenas-segun-perfil-de-estudiantes

Lorenzo, F. C. (2010). La imagen del ‘sueño americano’: estética y modelos de belleza de la sociedad americana a través de ‘Mad Men'. Revista ICONO14 Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 8(3), 97-117.

Navarro-Aval, Y. & Climent-Rodríguez J.A. (2014). El efecto socializador del medio televisivo en jóvenes. Influencia de las conductas de gestión del conflicto mostradas por personajes de series de ficción. Área Abierta, vol 14(1), pp.25-42. Doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARAB.2014.v35.n1.44684

Román-Sánchez, J. M., Martín-Antón L. J. & Carbonero-Martín M. A. (2009). Tipos de familia y satisfacción de necesidades de los hijos. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 549-558.

Rojas, M. G. (2009). La educación en un contexto mediático: la apropiación educativa de las telenovelas juveniles/Education in the context of the media: the educational appropriation of youth-oriented soap operas. Actualidades Investigativas en Educación, 9(1).

Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Bilboa: Ediciones Deusto.

Thezá, M., Castillo, J., Candia, E. & Carrier, Alain. (2013). Notas de investigación sobre Juventud, cultura y educación: el relato de los actores. Ultima década, 21(38), pp.111-140. Doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362013000100006

Universidad Católica, ADIMARK (2016). Encuesta Nacional Bicentenario. Centro de Políticas Públicas, Santiago. Disponible en: http://encuestabicentenario.uc.cl/wp-content/uploads/2016/11/Encuestabicentenario-2016-Familia.pdf

Van Deth, J. & Scarbrough, E. (eds.) (2004). The Impact of Values. Oxford, Londres: Oxford University Press.

Vera Zapata, W. (2011): La TV no es mejor que la vida. Alegrías y tristezas de la familia en la pantalla chica. En VVAA: Familia y subjetividad: perspectivas y abordajes. Caldas: Corporación Universitaria Lasallista.

Vidal, F. (2015). La familia representada en las teleseries chilenas. Un análisis comparativo de programas de los años 80 y post 2000. Tesis doctoral, Universidad Alberto Hurtado, Santiago de Chile.

Vidal, F. (2017). Transformaciones familiares en Chile: Modelos Familiares Emergentes. Argumentos, documentos para el debate. N°1, agosto 2017. Corporación Miles, por los derechos sexuales y reproductivos. Disponible en: http://mileschile.cl/wp-content/uploads/2017/08/Argumentos-N1-1.pdf

Vidal, F. & Donoso, C. (2015). Los nuevos modelos de género y sexualidad presentes en las teleseries chilenas. Ponencia presentada en el V Coloquio Internacional de estudios sobre varones y masculinidades, Santiago.

Vidales-Gonzáles, C. E. (2009). La relación entre la semiótica y los estudios de la comunicación: un diálogo por construir. Comunicación y sociedad, (11), 37-71.