Chile is a country vulnerable to climate change, presenting significant challenges for its psychosocial approach. Despite recent advances in psychological research on this phenomenon, there is a gap in understanding how the model of social representations of climate change varies between urban and rural areas in Chile. Methodologically, a mixed research design was implemented, gathering data through an online questionnaire that was administered to 238 participants from the central-southern region of Chile. This questionnaire was based on the structural approach of the theory of social representations, using a prototypical and categorical analysis. The results indicate that, although there are common representations in both populations regarding the negative view of the consequences of climate change and the relevance of its anthropogenic causes, the meanings about the effects and consequences of this differ markedly, thus influencing how environmental problems and solutions are prioritized in each context. In conclusion, this study provides evidence on how representations of climate change and its potential solutions vary territorially between urban and rural contexts. Additionally, it highlights the usefulness of the social representations model for investigating this issue from a psychosocial perspective.
Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. Ediciones Coyoacán.
Bergamini, K., Irarrázabal, R., Monckeberg, J. C., & Pérez, C. (2017). Principales problemas ambientales en Chile: desafíos y propuestas. Centro de Políticas Públicas UC, Pontificia Universidad Católica de Chile. Recuperado de https://shorturl.at/5QA3v
Calixto-Flores, R. (2019). Las representaciones sociales sobre el cambio climático de los estudiantes de pedagogía en México: Un acercamiento desde la perspectiva de género. Educación, 28(54), 7-26. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.001
Castro-Ríos, A. (2012). Familias rurales y sus procesos de transformación: Estudio de casos en un escenario de ruralidad en tensión. Psicoperspectivas, 11(1), 180-203. https://doi.org/m3sb
Chen, M. F. (2019). Social representations of climate change and proenvironmental behavior intentions in Taiwan. International Sociology, 34(3), 327-346. https://doi.org/m3sc
Clayton, S. (2019). Psicología y cambio climático. Papeles del Psicólogo, 40(3), 167-173. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2902
Clemence, A., Doise, W., & Lorenzi-Cioldi, F. (2014). The quantitative analysis of social representations. Routledge.
Conti, S., Olivera, A., Landini, F., & Monteiro, R. (2020). Psicología rural en América Latina: Proceso de institucionalización, reflexiones epistemológicas y desafíos. En M. Calegare & A. Mezzalira (Orgs.). Processos psicossociais I: Prática e reflexões sobre educação, saúde, ruralidades e política (pp. 149-169). Alexa Cultura: Editora da Universidade Federal do Amazonas. Recuperado de https://shorturl.at/iEe1B
Corral-Verdugo, V. (2021). Psychology of climate change (Psicología del cambio climático). PsyEcology, 12(2), 254-282. https://doi.org/m3sf
Cruz, N. & Páramo, P. (2020). Educación para la mitigación y adaptación al cambio climático en América Latina. Educación y Educadores, 23(3), 469-489. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.6
Cuadra-Martínez, D., Castro-Carrasco, P., Oyana-del, C., González, I., Sandoval-Díaz, J., & Pérez-Zapata, D. (2021). Formación de la identidad profesional frente a la crisis global socioambiental. Liberabit. Revista Peruana de Psicología, 27(2), e504. https://doi.org/k5cs
Dantas, C. M. B., Dimenstein, M., Leite, J. F., Macedo, J. P., & Belarmino, V. H. (2020). Território e determinação social da saúde mental em contextos rurais: cuidado integral às populações do campo. Athenea Digital, 20(1), e-2169. Recuperado de https://shorturl.at/quQ1p
Dantas, C. M. B., Dimenstein, M., Leite, J. F., Torquato, J., & Macedo, J. P. (2018). A pesquisa em contextos rurais: Desafios éticos e metodológicos para a psicologia. Psicologia y Sociedade, 30, e165477. https://doi.org/m3sg
Dany, L., Urdapilleta, I., & Lo Monaco, G. (2015). Free associations and social representations: Some reflections on rank-frequency and importance-frequency methods. Quality y Quantity, 49(2), 489-507. https://doi.org/gm293g
De Brito e Silva, K. B., Ferreira Leite, J., Mota Ronzani, T., Toledo Dias, R., & Pereira da Silva, R. B. (2021). Conceptions of rural in Latin American Psychology: A systematic literature review. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 55(3), e1521. https://doi.org/10.30849/ripijp.v55i3.1521
De Brito e Silva, K. B. & Macedo, J. P. (2019). A concepção do psicólogo sobre o rural nas políticas sociais. Advances in Latin American Psychology, 37(2), 345- 360. https://doi.org/m3sn
Gallardo-Milanés, O. A. & Hardy-Casado, V. (2016). Las comunidades rurales ante el cambio climático. Estudio en Monte Alto, Holguín-Cuba. Ciencia en su PC, (1), 1-14. Recu-perado de https://shorturl.at/H48Uo
Gallego-Torres, A. P. & Castro-Montaña, J. E. (2020). Estudio de las representaciones sociales de los docentes sobre el cambio climático antropogénico. Revista Científica, 38(2), 229-242. https://doi.org/10.14483/23448350.16190
Gavilanes-Capelo, R. M. & Tipán-Barros, B. G. (2021). La educación ambiental como estrategia para enfrentar el cambio climático. Alteridad. Revista de Educación, 16(2), 286-298. https://doi.org/10.17163/alt.v16n21.2021.10
Hofstede, R. (2014). Adaptación al cambio climático basada en los conocimientos tradicionales. En R. Lara y R. Vides-Almonacid (Eds.). Sabiduría y adaptación. El valor del conocimiento tradicional para la adaptación al cambio climático en América del Sur (pp. 59-79). UICN.
Intergovernmental Panel on Climate Change [IPCC]. (2022). Global warming of 1.5 °C: IPCC special report on impacts of global warming of 1.5 °C above pre-industrial levels in context of strengthening response to climate change, sustainable development, and efforts to eradicate poverty. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009157940
Kay, C. (2007). Algunas reflexiones sobre los estudios rurales en América Latina. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, (29), 31-50. https://doi.org/10.17141/iconos.29.2007.230
Landini, F. (2015). La noción de psicología rural y sus desafíos en el contexto latinoamericano. En F. Landini (Coord.). Hacia una psicología rural latinoamericana (pp. 21-32). CLACSO. Recuperado de https://shorturl.at/RVS95
Lynch, G. (2020). La investigación de las representaciones sociales: Enfoques teóricos e implicaciones metodológicas. Red Sociales, Revista del Departamento de Ciencias Sociales, 7(1), 102-118. Recuperado de https://shorturl.at/U8who
Mambet, C., Navarro, O., Restrepo, D., Krien, N., Rommel, D., Lemee, C., Coquet, M., Mercier, D., & Fleury-Bahi, G. (2020). The social representations of climate change: Comparison of two territories exposed to the coastal flooding risk. International Journal of Climate Change Strategies and Management, 12(3), 389-406. https://doi.org/10.1108/IJCCSM-11-2019-0064
Martins, A. M., Rocha, M. I. A., Augusto, R. C., & Lee, H. O. (2010). A formação em psicologia e a percepção do meio rural: Um debate necessário. Psicologia: Ensino & Formação, 1(1), 83-98. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttextypid=S2177-20612010000100008
Mirenda, C. (2020). Percepciones del cambio climático en perspectiva de género en Jalisco, México. Letras Verdes. Revista Latinoamericana de Estudios Socioambientales, (28), 31-48. https://doi.org/gn5k4j
Moliner, P. & Lo Monaco, G. (2019). Métodos de asociación verbal para las ciencias humanas y sociales: Fundamentos conceptuales y as-pectos prácticos. Editorial Gedisa.
Moscovici, S. (1979). La representación social, un concepto perdido. Huemul.
Navarro, O. (2008). Representación social de la evaluación en estudiantes universitarios. Revista Educación y Pedagogía, 20(50), 141-153. Recuperado de https://shorturl.at/HIG1k
Núñez, J. (2019). Effects of climate change on the resources of the rural ecosystem, a view from farmer perspectives. Journal of Physics: Conference Series, 1386(1), 012147. https://doi.org/m3sj
Quétier, F., Rivoal, F., Marty, P., De Chazal, J., Thuiller, W., & Lavorel, S. (2010). Social representations of an alpine grassland landscape and sociopolitical discourses on rural development. Regional Environmental Change, 10(2), 119-130. https://doi.org/10.1007/s10113-009-0099-3
Rateau, P. & Lo Monaco, G. (2013). La Théorie des Représentations Sociales: Orientations conceptuelles, champs d'applications et méthodes. Revista CES Psicología, 6(1), 22-42. Recuperado de https://shorturl.at/LX60P
Reveco-Quiroz, P., Sandoval-Diaz, J., & Alvares, D. (2022). Bayesian modeling for pro-environmental behavior data: sorting and selecting relevant variables. Stochastic Environmental Research and Risk Assessment, 36(11), 3961-3977. https://doi.org/10.1007/s00477-022-02240-z
Rey-Mellado, R., Del Pozo-Sánchez, C, & Franchini-Alonso, M. T. (2021). Soluciones basadas en la naturaleza: Estrategias urbanas para la adaptación al cambio climático. Hábitat y Sociedad, (14), 243-262. https://doi.org/m3sh
Ribeiro, L. P., Rojas-Andrade, R., & Olivera-Méndez, A. (2021). Educación en contextos rurales y la psicología rural: Encuentros latinoamericanos. Revista Brasileira de Educação do Campo, 6, e12605. https://doi.org/m3sk
Rodríguez-De Ávila, U. E. (2019). El continente semántico de las representaciones: Conocimiento compartido socialmente. Psicogente, 22(41), 1-27. https://doi.org/10.17081/Psico.22.41.3303
Sandoval-Díaz, J. (2020). Vulnerabilidad-resiliencia ante el proceso de riesgo-desastre: Un análisis desde la ecología política. Polis (Santiago), 19(56), 214-239. Recuperado de https://shorturl.at/qRxsL
Sandoval-Díaz, J., Cuadra, D, & Pérez-Zapata, D. (2022). Del afrontamiento colectivo al crecimiento postraumático comunitario: Análisis mediacional del empoderamiento ante un desastre climatológico. Psykhe, 31(2), 1-15. https://dx.doi.org/10.7764/psykhe.2019.22345
Sandoval-Díaz, J., Monsalves, S, & Vejar, V. (2022). Capacidades y capital social ante un riesgo natural en personas mayores: El caso del Complejo Volcánico Nevados de Chillán, Chile. Perspectiva Geográfica, 27(2), 40-59. https://doi.org/m3sm
Santiago-Lastra, J. A., Horita-Pérez, L. H., & Sulvarán-López, J. L. (2018). El cambio climático y sus representaciones sociales en el medio rural de Chiapas, México. Ambiente y Desarrollo, 22(42), 1-12. https://doi.org/gn5wps
Sapiains, R. & Ugarte, A. M. (2017a). Contribuciones de la psicología al abordaje de la dimensión humana del cambio climático en Chile (Primera parte). Interdisciplinaria, 34(1), 91-105. Recuperado de https://shorturl.at/jrwwd
Sapiains, R. & Ugarte, A. M. (2017b). Contribuciones de la psicología al abordaje de la dimensión humana del cambio climático en Chile (Segunda parte). Interdisciplinaria, 34(2), 259-274. Recuperado de https://shorturl.at/Wsewf
Selby, A., Koskela, T., & Petäjistö, L. (2007). Evidence of lay and professional forest-based development discourses in three contrasting regions of Finland. Forest Policy and Economics, 9(6), 633-646. https://doi.org/10.1016/j.forpol.2006.05.003
Siclari, P. (2021). Amenazas de cambio climático, métricas de mitigación y adaptación en ciudades de América Latina y el Caribe. Documentos de Proyectos. CEPAL. Recuperado de https://shorturl.at/LZAb6
Stehr, N. & Von Storch, H. (1995). The social construct of climate and climate change. Climate Research, 5(2), 99-105. https://doi.org/cp23vq
United Nations Framework Convention on Climate Change (2015). Paris Agreement. Recuperado de https://shorturl.at/6Gb2c
Uribe, E. (2015). El cambio climático y sus efectos en la biodiversidad en América Latina. CEPAL. Recuperado de https://shorturl.at/IOJee